Beauty@Home

05 dec. 2014

De Nationale Raad heeft zich tijdens zijn zitting van 30 oktober 2014 uitgesproken over een nieuw concept dat onlangs door de firma Omega Pharma werd gelanceerd, met name Beauty@Home.

Het concept bestaat in het organiseren van een Beauty@Home party door en bij een gastvrouw waar consumenten op een ontspannen manier kennis kunnen maken met een selectie Omega Pharma producten, net zoals bij een tupperwareparty.

Na de Beauty@Home party worden aan Omega Pharma de bestellingen en betalingen rechtstreeks doorgegeven door de consulente, die de producten bij de gastvrouw thuis heeft voorgesteld.

De bestelde producten worden vervolgens geleverd bij een door de gastvrouw gekozen apotheker waar de gastvrouw de bestelling komt afhalen. Het is tenslotte de gastvrouw zelf die de producten verdeelt onder haar gasten.

Op geen enkel ogenblik is er dus sprake van enig contact tussen de apotheker en de gasten van de gastvrouw. Advies vanwege een gezondheidszorgbeoefenaar is nochtans onontbeerlijk, ook wat betreft parafarmaceutische producten. De Nationale Raad pleitte eerder al voor een hoogstaande kwalitatieve begeleiding van de patiënt voor fytotherapeutische producten en voedingssupplementen die planten bevatten (Aanbeveling d.d. 20 december 2013). Dat principe moet veralgemeend worden naar alles wat in de apotheek wordt afgeleverd.

De Nationale Raad stelt zich verder vragen over een aantal aspecten eigen aan de hierboven beschreven “home party’s”:

  1. Adviesfunctie van de apotheker: alhoewel de producten uiteindelijk via de apotheek aan de deelnemers worden bezorgd, kan de apotheker geen advies geven.
  2. Vrije keuze van de apotheek door de patiënt: deze vrije keuze komt in het gedrang.
  3. Winstbejag: de apothekers die meewerken aan zo’n concept worden voornamelijk gedreven door winstbejag.
  4. Waardigheid van het beroep: het organiserend bedrijf berokkent schade aan het imago en de integriteit van de apotheker.

De Nationale Raad distantieert zich dan ook van het project Beauty@Home.